I denne oppgaven skal du analysere film, finne ut hva Gáldu er for noe og redesigne et DVD-cover.
Kompetansemål i kunst & håndverk etter 10. årstrinn: se lenger ned.
Intro:
Se gjennom hele eller deler av DVDen «Vi er Samer, en introduksjon til samiske forhold i Norge». (Se opplysninger om DVDen nederst.)
Filmanalyse:
Fordel filmsnutter i klassen individuelt eller gruppevis (13 snutter + intro).
Filmene kan ses på YouTube, men da med dårligere billedoppløsning. http://www.youtube.com/user/galduorg
Hva fortelles? På hvilken måte fortelles det? Analyser bruken av bilder. Billedutsnitt: total, halvtotal, nært, halvnært, ultranært og vekslingen mellom typer utsnitt. Hva slags lyd? Forholdet mellom bilder og lyd. Hva slags bilder er brukt (film, illustrasjon, animasjon ol)? Klipping, kamerabevegelser. Se http://www.nfi.no/barnunge/skolefilmutvalget/filmanalyse.html for hva du kan ha med i en filmanalyse. Presenter analysen for klassen.
Diskusjon: Hva er budskapet i DVDen som helhet? Hvem er målgruppa?
Undersøkelse:
Gáldu, ved Magne Ove Varsi, er produsenten av DVDen. Finn ut hva/hvem Gáldu er. http://www.galdu.org/web/index.php?giella1=nor
Grafisk design:
OPPDRAG Du skal lage et nytt cover for Gáldus «Vi er samer»-DVD.
Kravspesifikkasjoner.
Målgruppe: ungdom mellom 12-19 år
Tekst: Teksten skal være den samme, men font, farge, størrelse og plassering av teksten skal være ny.
Design: Designen skal være inspiret av samisk kultur både i farge, form og motivvalg og den skal utformes på en måte som appelerer til målgruppa.
Arbeidsprosess:
- Moodboard. Lag en digital collage som viser hva du kunne tenke deg å ha med på coveret og angi en stemning ved hjelp av farger, skrifttype, form. Skal det være foto, tegning, forenkling?
- Lag 3 idéskisser til forsiden av coveret. Tegn for hånd i riktig format. Legg vekt på god komposisjon. Hvilke elementer skal vise samisk kultur? Hvor vil du plassere teksten? Hvordan blir lesbarheten? Hvordan er balansen mellom tekst og bilde? Hva vil du man skal se først (fokuspunkt)?
- Velg 1 idéskisse, bearbeid og gjennomfør designet i et digitalt billedbehandlingsprogram (Photoshop, Paint NET). Sørg for å ha riktige mål på fila. På baksiden av coveret skal du skrive en kort begrunnelse for at din design er et svar på kravspesifikkasjonene. Print ut og legg i et DVDcover.
Kompetansemål i kunst & håndverk etter 10.årstrinn:
- bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
- vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
- designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
- beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
- samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid
Aktuelle kompetansemål etter 10. årstrinn for å utvide oppgaven tverrfaglig:
Samfunnsfag, historie:
- presentere hovudtrekk ved historia og kulturen til samane frå dansketida til i dag, og drøfte forholdet deira til storsamfunnet
Norsk:
- formidle egne opplevelser av film, teater og musikk og vurdere bruk av virkemidler
Musikk, lytte:
- diskutere særtrekk ved rytmisk musikk, kunstmusikk og norsk, samisk og andre kulturers folkemusikk og gjøre rede for egne musikkpreferanser
- uttrykke og formidle refleksjon om musikk som kunst- og kulturuttrykk og som underholdnings- og forbruksvare
- gjøre rede for hvordan musikk gjenspeiler trekk ved samfunnsutvikling og ungdomskultur og hvordan dette kan komme til uttrykk gjennom ulike former for rytmisk musikk, kunstmusikk og norsk, samisk og andre kulturers folkemusikk
Opplysninger om DVDen:
«Vi Er Samer , en introduksjon til samiske forhold i Norge», DVD med faktaark.
Forlag: Cálliidlágádus
Utgitt: 2006-01-01
Innbinding: DVD
Språk: Bokmål
EAN/ISBN13: 9788292044322
Dewey: 305.89455
http://www.akademika.no/node/10322590
Legg igjen en kommentar