Kompetansemål i kunst & håndverk:
Etter 10. årstrinn
• samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
1. Bruk kilder på internett og finn ut hva historien bak klesmerket brunsame er. Lag et kort resyme.
http://www.brunsame.no
http://www.ungadoptert.no/userfiles/4567.pdf
http://brunsame.blogspot.com/
http://www.facebook.com/pages/brunsame/324123442771?ref=nf
2. Beskriv hvilke medier brunsame bruker for å markedføre seg. Beskriv og vurder logoen deres.
3. Analyse. Velg et av brunsames produkter og beskriv det nøye. Farger, form, materiale, funksjon, dekor. Hvem er målgruppe for produktene? Hvilke elementer i brunsames design er hentet fra samisk kultur?
4. Diskusjon. Hvor godt syns du konseptet bak brunsame er? Hvilken betydning har markedsføring for om et produkt lykkes eller ikke? Hva henspiller setningen på websiden til, «Inside we are all the Same»?
Tverrfaglighet?
Andre aktuelle kompetansemål etter 10. årstrinn:
Religion, livssyn og etikk:
- drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
Samfunnsfag:
- drøfte menneskeverd, rasisme og diskriminering i eit historisk og notidig perspektiv med elevar frå andre skular ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy
- presentere hovudtrekk ved historia og kulturen til samane frå dansketida til i dag, og drøfte forholdet deira til storsamfunnet
- forklare kva haldningar og fordommar er og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn
Norsk:
- uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
- drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
- gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster og sammenligninger, symboler og språklige bilder
- vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
- sammenlikne og vurdere nettsider med hensyn til bruksmåter, informasjonsverdi og design
Legg igjen en kommentar