Den typen ornamentikk som denne oppgaven baserer seg på brukes på gjendstander av horn, bein og tre i det sørsamiske/umesamiske området. Ornamentene rispes, snittes og skjæres inn i materialet med kniv.
Flettebåndsmønsteret er et av motivene i denne ornamentikken.
I denne oppgaven setter vi oss godt inn i hvordan flettebåndstrukturen er bygd opp ved å lage 2 eksempler selv på papir og deretter leter vi etter denne ornamentikken i gjenstander fra det sørsamiske området.
Introduksjon: vis f.eks. «Duodji – fra tradisjonelle bruksting til moderne kunst», http://www.youtube.com/watch?v=rImA-os_kmY , 5 min..
Materialer/utstyr: Blyant, viskelær, linjal, vinkellinjal (90, 60, 30 0), tape, papir i tre valører, saks, tracingpapir eller tynt tegnepapir A4, tynn sort tusjpenn.
Kompetansemål: se lenger ned
OPPGAVE
Lag din egen flettebåndstruktur.
Klipp eller kutt til papirstriper i to valører, ca 1-2 cm brede. For barn ca 2 cm, for ungdom kan man bruke tynnere. 9-10 striper av hver valør.
På de faktiske gjenstandene er stripene/båndene ca 1 cm eller mindre. I noen flettebåndmønstre er flettingen abstrahert slik at det består av streker mer enn striper.
Bruk et ark av den tredje valøren som bakgrunn for flettemønsteret. A4.
Horisontal-vertikal fletting. Tegn opp en 90 0 vinkel på arket. Fest stipene i den ene valøren langs den ene kanten med jevne mellomrom. Bruk tape. Mellomrommene skal være litt mindre enn bredden på stripene. Mellomrommene kan være inntil ca halvparten av bredden på stripene. (Smale striper og små mellomrom gir høyere vanskelighetsgrad enn brede striper og store mellomrom. Tilpass i forhold til aldersgruppe.)
Fest stripene i den andre valøren til den andre kanten i vinkelen med samme avstand som forrige.
Flett sammen stripene med annen hver over og under.
Legg tracingpapir eller tynt tegnepapir over. Man skal kunne se mønsteret tydelig gjennom papiret.
Finn midten av mønsteret. Bruk passer og slå to konsentriske sirkler slik at man får en sirkel med dobbel kontur. Sirkelen blir avgrensningen av feltet for ornamentet.
Bruk linjal og tegn opp konturene av formene som danner seg av flettingen. Det kan lønne seg å tegne opp med blyant først. Når man har skjønt mønsteret kan man gå over til å tegne opp med tynn tusj.
Valgfritt: Lag en ekstra konturlinje litt innen for den ytre slik at de følger hver enkelt stripe.
Mellomrommene fylles med like elementer bygd opp av trekanter og/eller linjer:
Symbolikk i følge Maja Dunfjell: Flettemønsteret etterligner antakelig fletting i materialer som f.eks. never, tæger, skinnremser. Når disse flettes med horisontale og vertikal bånd gir det et stødig og fast matariale. Som i lerrettsbinding. Diagonal fletting gir et mer fleksibelt, elastisk materiale. Strukturen kan derfor tolkes til å visualisere fasthet og stabilitet.
Diagonal fletting. Også kalt fiskegarnmønster.
Bruk de samme stripene som over. F.eks. kan du løsne stripene langs den ene kanten og vri dem slik at stipene står i 60 0 vinkel i forhold til hverandre.
Snu på arket slik at mellomrommene står rett over hverandre. Legg over tynt ark. Tegn et rektangel med dobbel kontur for å avgrense feltet for ornamentet.
Følg som samme prosess som over.
Mønster til bruk i de rombeformede mellomrommene:Symbolikk i følge Maja Dunfjell: Slike rammeverk er relatert til fangstnett. Dette ornamentet kalles fiskegarnmønster. Diagonaler flettinger i faktiske materialer brukes i gjenstander som skal være elastiske og fleksible. Dette mønsteret kan derfor tolkes til å uttrykke fleksibilitet og omgjengelighet.
Montering. Montér ornamentene på papp, eventuelt med passepartout.
Collage av sørsamiske gjenstander hvor vi finner flettebåndmønster i bruk.
Finn bilder på internett eller i bøker av samiske gjendstander av horn, bein eller tre f.eks. kopp, hornskje, kniv, stav. Undersøk om og hvordan flettebåndsmønster er bruk på disse. Hvor på gjenstanden er de plassert? Hvilken form avgrenser ornamentet? Hvilke variasjoner av flettebåndsmønster finner dere? Lag en collage av bildene med litt forklaring. Du kan også sette inn foto/kopi av dine egne flettebåndsmønster i collagen.
Oppgaven kan gjøres som klipp og lim av utskrifter av bilder eller digitalt ved å sette sammen bildene i f.eks. programmet Paint NET.
Nettsteder til duodjarer:
http://www.enoksson.org/Webbplats/Bilder.html
http://www.nilsjohan.labba.se/produkter.htm
http://www.maxslojdare.vilhelmina.com/bildspel1.html
http://www.antlerknife.com/se/start.html
Til lærer:
Fra læreplanene:
Grunnleggende ferdigheter i Kunst- og håndverk:
Å kunne regne i kunst og håndverk innebærer blant annet å arbeide med proporsjoner, dimensjoner, målestokk og geometriske grunnformer. Tegning innebærer vurdering av proporsjoner og to- og tredimensjonale representasjoner. Sammenhengen mellom estetikk og geometri er også et vesentlig aspekt i arbeidet med dekor og arkitektur.
Kompetansemål i Kunst- og håndverk:
etter 2. årstrinn:
- lage enkle gjenstander og former i papir og tekstil gjennom å rive, klippe, lime, tvinne og flette
- bruke dekorative elementer fra kunst og kunsthåndverk i egne arbeider
etter 4. årstrinn:
- eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative formelementer
etter 7. årstrinn:
- benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
- bruke formelementer fra ulike kulturer i utforming av gjenstander med dekorative elementer
- sammenligne bruk av teknikker og virkemidler innenfor folkekunst og kunsthåndverk i ulike kulturer ved bruk av digitale og andre kilder
Grunnleggende ferdigheter i Vg1 Design og håndverk:
Å kunne regne i design og håndverk innebærer analyse og konstruksjon av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner.
Kompetansemål i Vg1 Design og håndverk:
- beskrive kultur- og håndverkshistorie, tradisjoner, organisering og særpreg i noen yrker innen design og håndverk
- gjenkjenne og lage enkle håndverksprodukter og tjenester relatert til ulike kulturer, håndverkshistorie og trender
Hovedområde for Studiespesialiserende med formgivningsfag – Design- og arkitektur
Å eksperimentere med […] proporsjonar og å konstruere mønster og ornament står sentralt.
Hovedområde for Studiespesialiserende med formgivningsfag
Å kunne rekne i formgjevingsfag inneber å berekne målestokk, form, proporsjonar […] i produktutvikling. Det er òg sentralt i samband med geometri […].
Kompestansemål Visuelle kunstfag 1
- bruke ornament og symbol i eige arbeid
- gje døme på biletkunst, dekor og symbol knytt til tradisjon, religion og politikk
- presentere særtrekk ved kunsten til urfolk […]
Kilder:
Mönsterbok för samisk hemslöyd i Västerbottens län, Faksimileutgave 1991, Två Förleggare Bokförlag, Umeå. (Plansje 4-5.) Se omtale HER.
Maja Dunfjell, Tjaalehtjimmie – Form og innhold i sørsamisk ornamentikk, Saemien Sitje, Snåsa 2006. (Om flettebåndstruktur: side 82-86)
Bilder til Horisontal-vertikal fletting:
Bilder til Diagonal fletting:
Dette er en fin oppgave som jeg mener vil inspirere samt gjøre elever bevisste på Duodji. Har vært på jakt etter gode linker til nettsider for å visualisere hva Duodji er. Har ikke klart å finne så mye. Siden til http://www.nilsjohan.labba.se var flott. Oppgaven kan fint brukes både innen DH og FO på studiespesialiserende. Utfordringen på FO med stud. spes. er tiden. Men her kan man justere ned omfanget av oppgaven noe.